VERKOOPSTYLING:
De waarde van een huis is relevant voor de volgende koper. Hypotheken worden onder strengere voorwaarden verstrekt terwijl men nauwelijks genoeg eigen geld opzij heeft kunnen zetten voor aankoop. Bij financiering van de aankoop van een huis kijken banken onder andere naar de taxatiewaarde. Locatie blijft een belangrijke factor voor taxeren en reden voor aankoop. Sinds de crisis is een groot deel van de overwaarde verdwenen die men dacht te hebben opgebouwd. Wat is dan de reële waarde? Het is mij gelukt een aantal objecten, ongeacht een toplocatie of niet, te restylen zodat zij verkocht of verhuurd werden.
Door eerst onderzoek te doen naar de reële waarde van het betreffende object weet men welke factoren er meespelen. Zo kan de commerciële waarde worden bepaald. Gekeken wordt naar doelgroep, marktomstandigheden, eigen wensen en mogelijkheden. Klopt de tekst van de makelaar? Zijn de foto’s duidelijk? Veel mensen willen een huis dat al klaar is, of dat ‘turn key’ kan worden opgeleverd omdat ze de tijd, geduld noch middelen hebben om het zelf op te knappen. Sommigen worden verliefd op een huis en omgeving door de sfeer die het uitstraalt en vinden het juist goed dat ze zelf kunnen klussen en inrichten en zijn bereid daar energie in te steken. Om welk object het ook gaat, klein of groot, oud of nieuw, verkoopstyling gaat verder dan alleen even opknappen, het gaat om een doordacht plan van aanpak en goede communicatie.
RENOVATIE:
Bij renovatie komt er technische kennis bij kijken. Maar ook historische en architectonische kennis. Balans en harmonie gaan gepaard met functionaliteit en gewenste luxe. Indien nodig en afhankelijk van het budget werk ik naast de aannemer samen met bouwkundige ingenieurs en constructeurs. Bij het ontwerpen van een andere indeling combineer ik dat met de styling van die ruimte. Zo ontstaan effectieve en sfeervolle ruimtes.